Terugblik op de gevarieerde OC’s rond wetenschappen: van korstmos tot de geometrie van de mountainbike

De OC’s of onderzoekscompetenties zijn de jaarlijkse afsluiter waarmee laatstejaars uit 6ASO aantonen wat ze allemaal in hun mars hebben. De leerlingen krijgen een thema opgelegd of kunnen zelf een onderwerp voorstellen binnen de vakdomeinen Chemie, Fysica, Biologie of Aardrijkskunde. De juryleden dhrn. De Geus en Verhagen en mevrn. Menschaert en Van der Smissen kregen weer boeiende presentaties voorgeschoteld met zeer uiteenlopende invalshoeken.

Korstmos

Een enorm boeiend eindwerk was bijvoorbeeld het eindwerk van Hannelore Mesure (6WW) over korstmos. Hannelore ging onderzoeksmatig te werk en had naast een goede literatuurstudie ook heel veel tijd en werk gestoken in haar onderzoek naar het verband tussen goede luchtkwaliteit en de aanwezigheid (hoeveelheid, vorm en kwaliteit) van korstmos. De jonge studente ging korstmos gaan vergelijken op verschillende plekken (en zelf landen) en kwam tot de conclusie dat luchtkwaliteit een enorme invloed had op de aanwezigheid, de grootte, de vorm en de kleur van korstmos. Korstmos kan je dan ook gebruiken als een indicator van luchtkwaliteit. Een heel boeiend en goed uitgewerkt eindwerk dat aantoont dat een OC een zeer goede voorbereiding is om later ook onderzoeksopdrachten uit te voeren in het vervolgonderwijs.

Diverse onderwerpen

De leerlingen van het atheneum hebben duidelijk veel verbeelding en de diversiteit aan onderwerpen was enorm. Een kleine opsomming van enkele eindwerken toont deze diversiteit: Margot Oosterlynck deed onderzoek naar bodemvuchtbaarheden, Lily Van der Biest bestudeerde de fysica bij bruggen, Ellen Marchand deed dan weer een straf eindwerk rond pyrotechnische materialen.

Margot Eeckhout en Quinten Coppens kozen voor het onderwerp ‘karakterisatie van detectoren voor dosimetrie in de radiotherapie’. Noah Praet en Warre Van Cauwenberghe bestudeerden de invloed van voeding op de sportprestaties van wielrenners. Mehdi Ben Moussa koos ervoor om zonnepanelen te bestuderen en Itske Matthijs was dan weer eerder geïnteresseerd in de invloed van roken op de gezondheid. Miro Mangelschots koos voor een zeer technisch thema en vertelde gepassioneerd over de glans van ge-3D-printe onderdelen.

Een zeer boeiend onderwerp was ‘regenopvangsystemen en filtratie’ door Ibtissam Ahaji. De jonge studente had zelf een huis nagebouwd op schaal met een werkende regenput en kon de werking van haar filtersysteem in de klas tonen. Laura Lanckman bestudeerde als topsportster de Vo2max van het menselijk lichaam, Febe Steppe besprak de microplastics in aquatische ecosystemen en Axl Neukermans wist alles over de geometrie van de mountainbike.

 Dit is maar een kleine greep uit de talloze OC’s die de verschillende leerlingen uit 6ASO dit jaar behandelden. We willen hen allemaal proficiat wensen voor de inzet en doorzetting die ze getoond hebben tijdens dit intensieve leeronderdeel.