Hoe voelt het om verlamd, blind of doof door het leven te gaan? Welke mentale weerslag krijg je als je voor simpele dagdagelijkse handelingen steeds hulp moet vragen? Tijdens de inleefdag die werd georganiseerd door mevr. Stefanie Dujacquier, leerkracht Verzorging, werden de leerlingen van het vijfde jaar ‘Verzorging’ zelf even in de rol van zorgbehoevende of patiënt geplaatst.

“De jonge zorgmedewerkers ervaarden op deze manier zelf eens met welke moeilijkheden hun patiënten dagdagelijks geconfronteerd worden. De inleefdag zorgt voor meer begrip en geduld bij de jongeren”, verklaart initiatiefneemster mevr. Dujacquier.

Mevr. Dujacquier: “In de voormiddag stonden verschillende handelingen rond hygiëne en zorg op de planning. Ook onze lunch, lekkere spaghetti en een fruitsalade, werd opgegeten met een ‘beperking’’. Tijdens de namiddag werkten we rond beperkte mobiliteit.”

Mevr. Dujacquier: “Het doel van deze inleefdag is het aanleren van specifieke zorgervaringen. De leerlingen leren uit deze ervaringen en kunnen hun eigen zorgaanbod aanpassen op basis van wat ze zelf ervaarden. Voor het verlenen van een goede zorg is een groot inlevingsvermogen nodig. Om dit inlevingsvermogen bij de leerlingen te vergroten organiseerde het GO! Atheneum Geraardsbergen dit leerrijke en soms emotionele inleefproject.”

Mevr. Dujacquier: “Hoe voelt het om te wachten in een onbekende kamer? Hoe voelt het om gevoed te worden? Hoe voelt het om een halve dag verlamd in je bed te liggen of om je met een rolstoel door de stad te verplaatsen? Deze inleefdag was ook een uitgelezen kans om de communicatietechnieken in te oefenen in een setting die dicht aanleunt bij de realiteit.”Het GO! Atheneum Geraardsbergen bedankt het WZC Denderoord en de directie, Jan Schrever, dat verschillende materialen uitleende zodat onze leerlingen een realistische inleefdag konden ervaren. Klik op de onderstaande foto om meer fotomateriaal te bekijken van de inleefdag 2022.