De leerlingen uit het 6de jaar ASO moesten onlangs hun eindwerk presenteren voor een kritische jury. Het OC, wat staat voor onderzoekscompetentie, is een zelfgekozen of opgelegd thema dat de laatstejaarsleerlingen uit het 6de jaar ASO uitwerken en bestaat uit een theoretisch- en een onderzoeksgedeelte. Net als bij de bachelorproef en de thesis die ze in het hoger onderwijs voorgeschoteld krijgen, is onder andere een correcte bronvermelding ook hier heel belangrijk.

Ook dit jaar waren er weer heel wat interessante en opvallende eindwerken. We zetten er graag enkele in de kijker:

Mevr. Vera Van den Brande was onder de indruk van:
Arthur Callebaut (6 LW) en Jarne Spitaels (6 LW): Romeinen in China
Ine De Taeye (6 LW) en Femke Van der Massen (6 LT): Wijnproductie in het oude Rome. De meisjes hadden  ook zelf een eigen wijn gemaakt naar aloud Romeins recept.

Mevr. Jana De Geyter was als taalleerkracht onder de indruk van:
Femke Van der Massen (6 LT) en Reena Faute (6 LT) die een gericht onderzoek hadden gedaan naar ‘kindertaalverwerving’.

Dhrn. Piet Van Mello en Bart Rubbrecht waren als wiskundigen onder de indruk van:
Arthur Callebaut (6 LW) en Sawan Vermeir (6 EW): Wiskundige systemen in verkiezingsstelsels.
De twee jongeren hadden de verkiezingsstelsels in België, Nederland, Frankrijk, Engeland en Amerika met elkaar vergeleken en maakten wiskundige conclusies rond democratie, politieke verdelingen en samenwerkingen binnen de bepaalde kiessystemen.

Dhrn. Moulaert en De Geeter luisterden als experten uit de richting ‘Humane Wetenschappen’ met plezier naar de eindwerken van:
Klaara De Vos (6 HW): de rol van etniciteit bij partnerkeuze.
Steffi Vanden Herrewegen (6 HW): de visie van jongeren op mensen met een verstandelijke en lichamelijke beperking.

Amber Daneels (6 WW) maakte indruk op de wetenschapsleerkrachten met haar onderzoek rond nanobodies.

Het GO! Atheneum Geraardsbergen is tevreden met het harde werk, dat de laatstejaars ASO hebben geïnvesteerd in de eindwerken. Deze OC’s vormen ongetwijfeld een ideale voorbereiding voor de vervolgstudies die de meeste leerlingen zullen aanvatten.