Een correcte zithouding achter de computer of op een bureaustoel, het heffen, tillen, trekken en duwen van lasten en aangepast ondersteunend materiaal voor diverse fysieke activiteiten: de nieuwe leerplandoelen in het derde jaar secundair focussen sterk op ergonomie. Rond dat thema creëerden sportleerkrachten dhrn. Hiers, Thiebaut, Debast en mevr. van Langenhove een boeiende lessenreeks voor de derdejaarsleerlingen waarin de jongeren praktische en realistische oefeningen kregen voorgeschoteld om hun dagdagelijks leven meer ergonomisch en rugvriendelijk te benaderen.

Dhr. Hiers vertelt graag over het boeiende project: “In de eerste week verdiepten de leerlingen zich tijdens een theoretische sessie in enkele wetenschappelijke studies, waaruit bleek dat rugklachten steeds vaker en op steeds jongere leeftijd opduiken. Een slechte houding en een niet-aangepaste werkomgeving zijn de grote boosdoeners. Door middel van enkele instructiefilmpjes onderscheidden de leerlingen goede en slechte praktijkvoorbeelden. Het accent werd vooral gelegd op het correct zitten, stevig staan en het verplaatsen van lichte en zware lasten.”

Mevr. van Langenhove vult gepassioneerd aan: “In de tweede week was het tijd om alles van de praktische kant te benaderen en werd sporthal ‘De Matte’ omgetoverd tot een magazijn, fitnesszaal en bureau- en leefruimte. De info uit de theoretische sessie werd kort herhaald en kon nu toegepast worden in realistische thuis- en werkomgevingen, waarbij de leerlingen zelf een goede zit-, sta- en werkhouding konden ervaren.”

Dhrn. Thiebaut en Debast kijken hoopvol vooruit: “Met deze sessies hopen we de leerlingen bewuster te maken van een goede houding (zowel thuis, op school als later op het werk) om zo (rug)klachten in de toekomst te helpen vermijden. Bekijk zeker het fotoverslag door op de onderstaande foto te klikken en aanschouw onze originele opstelling in de zaal ‘De Matte’.