De leerlingen van het zesde jaar ‘Humane wetenschappen’ worden in het Agorasysteem op het GO! Atheneum Geraardsbergen opgeleid tot kritische wereldburgers. Hun eindwerk onder de vorm van OC’s, onderzoekscompetenties, bracht dan ook boeiende en verhelderende presentaties voort. De onderwerpen waren enorm divers en werden naar voren gebracht voor een kritische vakjury.

Dhr. Stijn Moulaert, leerkracht Cultuurwetenschappen, blikt graag terug op de maatschappelijke relevante onderwerpen die de laastejaars hebben gekozen: “ Ik ben enorm trots op de eindwerken van deze leerlingen, want het finale resultaat was echt ongezien. Dankzij het afstandsonderwijs hadden we namelijk uitzonderlijk veel tijd gehad om online individuele feedback te geven. Bij de onderzoekscompetenties onderzochten de leerlingen een zelfgekozen centrale vraag via enquêtes, observaties, interviews en literatuuronderzoek.  De leerlingen van de 6de Humane Wetenschappen vormen een groep met een unieke klasdynamiek waarin ze elkaar steeds naar een hoger niveau tillen in het Agorasysteem, inhoudelijk en sociaal-emotioneel, exceptioneel en vooral heel mooi om te mogen aanschouwen en aan bij te dragen als leerkrachten.”

Dhr. Moulaert licht graag de thema’s van dit jaar toe: “Emma V.W. onderzocht de voor- en nadelen van een ‘gap year’ na het secundair onderwijs. Sarah V.W. deed een onderzoek in enkele klassen van het kleuter- en lager onderwijs met als onderzoeksthema het welbevinden van leerlingen met ASS. Hoe sporten het welbevinden van jongeren kan beïnvloeden, werd onderzocht door Hanne V.S. Hoe armoede (Daphne V.E.) en ouderbetrokkenheid (Britt V.D.D.) de schoolprestaties beïnvloeden was confronterend voor het gehele Vlaamse onderwijs. Roosje R. gooide het over een gewaagde boeg en onderzocht de evolutie van de normen en waarden van jongeren sinds de seksuele revolutie. Ook Femke P. (cognitieve faalangst), Salsabil G. (depressieve gevoelens) en Joy D.P. (invloed gewelddadige games) gingen uitgebreid in op maatschappelijke en hedendaagse vraagstukken. Sommige resultaten van de onderzoeken zullen ook gebruikt worden in het GOK-beleid van de school, aan actief burgerschap en schoolparticipatie was bij de onderzoekscompetenties van 6HW alvast geen gebrek dit schooljaar.”

Het GO! Atheneum Geraardsbergen wenst de leerlingen van 6HW veel moed bij de aankomende examens en feliciteert hen voor de inzet tijdens hun sterke onderzoekscompetenties. Klik op de onderstaande foto om meer fotomateriaal te zien van deze interessante uiteenzettingen.