Kiana Stalpaert en Steffi Vanden Herrewegen studeerden beiden af in de richting ‘Humane Wetenschappen’ op het GO! Atheneum Geraardsbergen in juni 2019 en volgden deze opleiding via het Agorasysteem. Kiana studeert momenteel ‘Voedings- en dieetkunde’ aan de HOGENT en Steffi is bezig aan haar studies ‘Orthopedagogie’ aan de HOGENT. Beiden blikken graag eens terug op het eerste schooljaar na het secundair en zien duidelijk dat het Agoraonderwijs hen heeft geholpen bij het zelfstandig verwerken van de cursussen aan de hogeschool.

Kiana Stalpaert getuigt: “Binnen ‘Humane Wetenschappen’ waren we het laatste jaar hard bezig met het kiezen van een juiste studiekeuze in het vervolgonderwijs. Door het Agorasysteem merk ik wel dat ik een voorsprong heb op andere leerlingen als het gaat over het zelfstandig verwerken van de cursus. Zeker tijdens de coronacrisis was en is het nog belangrijker om jezelf te motiveren om zelfstandig leerstof te verwerken en een goede planning te maken. Zaken die we allemaal sterk ingeoefend hadden dankzij het Agoraonderwijs op het GO! Atheneum Geraardsbergen. In mijn richting krijg ik labotechnieken en leer ik alles over koken en eten. Van mijn tijd op het GO! Atheneum mis ik vooral het dagelijks contact met mijn vrienden en de persoonlijke band die ik met de leerkrachten had.”

Steffi Vanden Herrewegen vult graag aan: “ Ik ben voor alle vakken geslaagd in mijn eerste jaar ‘Orthopedagogie’ en voelde mij heel goed op het GO! Atheneum Geraardsbergen. Ik ben een grote fan van klasgesprekken, discussies en luister heel graag naar leerkrachten die verhalen vertellen. Ik vond het dan ook goed dat het GO! Atheneum Geraardsbergen de lessen in onze richting ‘Humane Wetenschappen’ zowel op de klassieke manier gaf als via het Agorasysteem. Ik was vaak kritisch voor het Agorasysteem, maar moet nu wel toegeven dat het mij echt enorm heeft geholpen bij het zelfstandig werken en inplannen van al mijn taken. Ik zie nu in wat de leerkrachten willen bereiken met het systeem. Je leert zelf stappen zetten, je leert je eigen kwaliteiten kennen en beseft dat je eigenlijk zelf ook heel veel kan bereiken met doorzettingsvermogen. Ik herinner mij dat dhr Moulaert steeds vertelde dat ik na de les de leerstof eens moest herlezen of nog eens moest nakijken op de trein. Dat heeft me echt enorm geholpen aan de hogeschool want dat had ik het eerste semester niet gedaan waardoor ik enkele herexamens had. Ik koester mijn tijd op het Atheneum en heb goede herinneringen aan mijn schoolvrienden en aan de leerkrachten. De lessen van dhr Jacobs waren mijn favoriete lessen en hebben mij echt geïnspireerd. Later wil ik graag in het bijzonder onderwijs lesgeven of werken als opvoedster maar eerst wil ik eens van alle verschillende stages, zoals kinderoncologie, proeven.”